Przejdź do zawartości strony

Rozmiar czcionki:

Kontrast:

Nowe otwarcie

Polską kolej czekają w kolejnej dekadzie zmiany wynikające z liberalizacji przewozów (implementacja unijnych regulacji, tzw. IV pakietu kolejowego), uruchomienia połączeń po nowo zbudowanych liniach dużych prędkości oraz z konieczności zwiększenia dostępności transportowej przewozów dalekobieżnych.

Z jednej strony są one ogromną szansą na podniesienie atrakcyjności całego sektora kolei pasażerskiej oraz dostosowanie je do potrzeb i oczekiwań społeczeństwa. Z drugiej strony są także znaczącym wyzwaniem dla branży, wymagającym odpowiedniego przygotowania się do zmian i najlepszego wykorzystania możliwości, jakie się otwierają.

Pierwszym z wyzwalaczy zmian jest liberalizacja przewozów kolejowych, która wynika z zasad IV pakietu kolejowego oraz wygasającej w grudniu 2030 roku umowy ramowej na świadczenie usług publicznych w międzywojewódzkim i międzynarodowym transporcie kolejowym zawartej między Ministerstwem Infrastruktury oraz PKP Intercity S.A. Kolejni operatorzy przewozów dotowanych (tzw. PSO – ang. public service obligation) będą wyłaniani już w trybie konkurencyjnych przetargów. Jednoczenie zakłada się, że część przewozów obecnie funkcjonujących jako dotowane, będzie realizowana komercyjnie bez rekompensaty ze strony państwa. Przewozy komercyjne będą stymulowane także przez poprawę parametrów technicznych polskiej sieci kolejowej oraz pojawienie się konkurencji na rynku. Mechanizmy konkurencyjne doprowadzą do wzrostu liczby oferowanych dalekobieżnych połączeń kolejowych oraz do spadku cen biletów na najważniejszych ciągach komunikacyjnych bez dodatkowego angażowania środków budżetowych. Więcej na ten temat znajdziesz w zakładce: Liberalizacja rynku a HRJ.

Drugim kluczowym czynnikiem kształtującym przyszłość kolei w Polsce jest budowa nowych linii dużych prędkości przez CPK, która w połączeniu z modernizacją kluczowych istniejących odcinków linii kolejowych przez PLK S.A. pozwoli na znaczące skrócenie czasu przejazdu w wielu krajowych i międzynarodowych relacjach dalekobieżnych. Bowiem połączenia obsługujące linie dużych prędkości będą wykraczały poza infrastrukturę tych linii, dając „sieciowe” efekty dla mieszkańców wielu regionów Polski. Samo skrócenie czasu przejazdu to jednak tylko jeden z efektów jakie przyniesie nowoczesna infrastruktura. Nowa przepustowość na liniach dużych prędkości będzie impulsem rozwoju rynku przewozów komercyjnych. Ponadto dzięki przesunięciu części relacji dalekobieżnych na linie dużych prędkości uwolni się przepustowość na liniach już istniejących. Będą one więc mogły przyjąć więcej pociągów regionalnych, aglomeracyjnych i towarowych. Dlatego uprawnione jest stwierdzenie, że grono beneficjentów KDP nie ogranicza się wyłącznie do klientów szybkich pociągów, a ze zmiany jaka się dokona – pośrednio – skorzysta znacznie więcej osób.

Trzecim aspektem jest rosnące oczekiwanie społeczne stworzenia atrakcyjnej oferty przewozowej, w tym poprawy dostępności transportowej przewozów dalekobieżnych. Poza tym w segmencie ruchu regionalnego istotny jest także problem wykluczenia komunikacyjnego, gdyż wiele miejscowości cierpi na brak dostępu do połączeń z powodu małej ich liczby lub zupełnego braku. Uniemożliwia to wygodne i elastyczne przemieszczenie się. Minister właściwy ds. transportu jako organizator publicznego transportu zbiorowego odpowiedzialne jest przede wszystkim za przewozy dalekobieżne stanowiące swoisty „szkielet” połączeń w Polsce. Przyjęto, że podstawową bazą dla komunikacji dalekobieżnej powinny być powiaty (miasta siedziby powiatów), pomiędzy którymi system powinien umożliwiać swobodne podróże transportem zbiorowym. Nie wszędzie jednak będzie możliwe stworzenie kolejowego połączenia dalekobieżnego o wysokiej częstotliwości lub też nie wszędzie istnieje  infrastruktura kolejowa (jest zasadność jej odbudowy lub budowy). Dlatego w założeniach HRJ, każdy powiat w kraju zostanie włączony w sieć połączeń dalekobieżnych bezpośrednio, albo przez skoordynowane z nimi pociągi regionalne lub autobusy. Zapewni to sprawne przesiadki na połączenia dalekobieżne oraz zagwarantuje, że nie będą one konkurowały z połączeniami regionalnymi. System połączeń krajowych będzie stanowił ramę dla systemów regionalnych tworzonych przez marszałków województw. W trakcie konsultacji HRJ wspólnie z marszałkami województw zostanie określona odpowiedzialność i poziom wsparcia za kolejowe lub autobusowe połączenia dowozowe.

Powyższe uwarunkowania będą pozytywnym impulsem dla kolejowego systemu przewozowego pod warunkiem, że zostanie on na nie przygotowany, co wymaga m. in. odpowiedniej koordynacji jego elementów. Dlatego konieczne jest wprowadzenia w życie systemowego podejścia do kształtowania siatki połączeń. Rozkład jazdy pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych musi być zintegrowany i oparty o takt. Taki rozkład zostanie wypracowany w ramach Projektu Horyzontalny Rozkład Jazdy we współpracy ze wszystkimi kluczowymi interesariuszami. Zadania realizowane w ramach Projektu Horyzontalny Rozkład Jazdy nie ograniczą się jedynie do przygotowania rozkładu jazdy, ale obejmą również szereg działań związanych z przystosowaniem regulacji prawnych do nowych zasad. Opracowane w oparciu o prognozy ruchu i analizy przepustowości, stabilne przez lata i skonsultowane z właściwymi interesariuszami założenia Horyzontalnego Rozkładu Jazdy powinny stać się podstawą organizacji i planowania dla całego sektora kolejowego w Polsce.

Wizja

Horyzontalny Rozkład Jazdy to kompleksowe zarządzanie koncepcją rozkładową na obszarze całej Polski w horyzoncie długoterminowym. Ma wykorzystywać efekty modernizacji linii kolejowych prowadzonych przez PLK S.A. oraz budowy nowych linii dużych prędkości realizowanych przez CPK. Będzie nowoczesnym narzędziem stworzonym bezpośrednio z myślą o potrzebach pasażerów.

HRJ zostanie opracowany na rozkłady jazdy 2030/31 – 2039/40 z perspektywą 2049/50. Dlaczego na tak długo?

Do roku 2035 zostanie zrealizowana dająca znaczny efekt sieciowy nowa linia dużych prędkości „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań. Do roku 2030 zostanie ukończona modernizacja Centralnej Magistrali Kolejowej do prędkości 250 km/godz., modernizacja Rail Baltiki, a także wiele innych projektów realizowanych przez PLK S.A. w ramach perspektywy UE 2021-2027. Inwestycje te umożliwią zaoferowanie czasów przejazdu konkurencyjnych względem transportu drogowego oraz będą miały znaczący wpływ na zdolność przepustową sieci kolejowej. Wpłynie to na możliwość poszerzenia oferty pasażerskich połączeń kolejowych. HRJ umożliwi jej rozwój w sposób ewolucyjny, tak aby na przestrzeni lat oferować pasażerom spójny rozkład jazdy, który co roku nie niszczy poprzednio wdrożonych rozwiązań.

 

Dodatkowo, zgodnie z wymogami IV pakietu kolejowego, poczynając od rozkładu jazdy 2030/2031 realizacja kolejowych przewozów pasażerskich w ramach służby publicznej (tzw. PSO 0 public service obligation) będzie realizowana przez operatorów wyłonionych w drodze przetargów. Procedura przetargowa umożliwia w prosty, niedyskryminujący i czytelny sposób przystąpić do niej każdemu zainteresowanemu przewoźnikowi kolejowemu. Nowe umowy na realizację przewozów w ramach PSO najprawdopodobniej zostaną zawarte na 10 lat tj. do roku 2040. Zatem opracowany na na minimum 10 lat HRJ będzie stanowił podstawę do przeprowadzenia procedury przetargowej. O otwarciu rynku na konkurencję przeczytasz w osobnej zakładce.

Natomiast perspektywa roku 2050 daje możliwość uchwycenia docelowego kształtu polskiej sieci kolejowej szczególnie w kontekście prognozowanych zmian demograficznych. Tak odległy horyzont wynika także z wymagań UE w zakresie przygotowania analizy kosztów i korzyści (AKK), koniecznych do spełnienia w celu uzyskania dofinansowania dla projektów inwestycyjnych.

Założenia ofertowe i rozkładowe

HRJ będzie oparty przede wszystkim o prognozy ruchu pasażerów, tak aby zdefiniowany przebieg linii komunikacyjnych (relacji pociągów), ich częstotliwość, postoje handlowe, typ i pojemność taboru wynikały z prognozowanych przemieszczeń ludności. Jednocześnie HRJ będzie dopasowany do zdolności przepustowej linii kolejowych, przy czym w pierwszych latach obowiązywania będzie wtórny do istniejącej infrastruktury, natomiast w dalszym horyzoncie to założenia rozkładowe powinny kształtować docelowe rozwiązania infrastrukturalne.

HRJ ma nie tylko odpowiadać na potrzeby transportowe poprzez zgodność z prognozowanymi kierunkami podróży, ale ma też być wygodny dla pasażera. W praktyce transport zbiorowy konkuruje z transportem indywidualnym nie tylko czasem podróży i ceną. Stąd w praktyce „wygoda” powinna dotyczyć aspektów, których zaniedbanie może powodować, że wybór kolei jako środka transportu będzie nieatrakcyjny pomimo krótkiego czasu przejazdu lub niskiej ceny biletu. Z punktu widzenia rozkładu jazdy są to:

CYKLICZNOŚĆ

oznacza kursowanie pociągów w stałych odstępach czasu, o „równych” końcówkach minutowych, Dzięki temu rozkład jazdy będzie łatwy do zapamiętania, zrozumienia przez pasażera i do zarządzania operacyjnego dla przewoźnika

czytelne relacje pociągów

utworzone relacje pociągów, czyli linie komunikacyjne, powinny mieć ściśle określoną trasę (analogicznie jak w komunikacji miejskiej) i być oznaczone symbolem literowo-cyfrowym

system skomunikowań na stacjach węzłowych

dzięki temu kolej ma wreszcie zacząć działać jako system, zapewniając komfortowe przesiadki. Istotne jest również organizacyjne wdrożenie zasad postępowania w przypadku utraty skomunikowań. Niemniej jednak należy zaznaczyć, że przy „gęstych” rozkładach jazdy utrata planowanego skomunikowania łagodzona jest relatywnie krótkim czasem oczekiwania na kolejny pociąg w tym samym kierunku

stabilne założenia ofertowe

powinny być uzgodnione między kluczowymi interesariuszami (przede wszystkim między organizatorami transportu i zarządcą infrastruktury kolejowej). Pozwoli to na opracowanie wieloletniej koncepcji, której zmiany będą wynikały z naturalnej ewolucji siatki połączeń, co pozwoli wykształcić u pasażerów odpowiednie przyzwyczajenia transportowe

gwarantowana częstotliwość kursowania

pożądanym w HRJ standardem jakościowym jest, aby dana linia komunikacyjna kursowała:

– w ruchu dalekobieżnym nie rzadziej niż co jedną lub dwie godziny na podstawowej sieci. Dopuszczalne są niższe częstotliwości (np. co cztery godziny) na końcówkach trasy pociągu w celu bezpośredniej obsługi mniejszych miejscowości, a także w drodze wyjątku dla linii komunikacyjnych łączących obszary o mniejszym zaludnieniu i potencjale.

– w ruchu regionalnym i aglomeracyjnym podstawowo co pół godziny, co godzinę, co dwie godziny przez cały dzień.

Poszczególne linie komunikacyjne wspólnie mogą dawać na odcinkach lepszą częstotliwość za sprawą ich koordynacji, np. w ruchu dalekobieżnym co jedną godzinę lub nawet co 30 minut. Docelowo zakłada się, że w ruchu regionalnym w dojazdach do istotnych ośrodków regionalnych zdolność przepustowa infrastruktury powinna umożliwić częstotliwość nie mniejszą niż jedna godzina w szczycie, tak aby nie tworzyć niekorzystnych „luk” (przykładowo przy częstotliwości „jedynie” dwugodzinnej udałoby się zapewnić dojazdy przed godz. 6:00, 8:00 i 10:00 lub przed 7:00, 9:00 i 11:00, powodując „luki” w innych godzinach)

regularne okresy obsługi

oczekiwanym w HRJ standardem jakościowym jest, aby połączenia były zapewniane regularnie w czasie doby i tygodnia. W szczególności dotyczy to ruchu regionalnego i aglomeracyjnego, gdzie kursy powinny być zapewnione zarówno wcześnie rano (dojazd do pracy lub powroty z pracy zmianowej), jak również i późnym wieczorem (powroty z pracy zmianowej lub z uwagi na dostępność usług i kultury w ośrodkach regionalnych). Utrzymanie regularności jest ważne także poza godzinami szczytu (dojazdy do usług w ośrodkach regionalnych, np. zdrowotnych). Celem jest, aby pasażer wykorzystywał transport zbiorowy nie tylko w codziennych dojazdach do pracy, ale także w przypadku innych motywacji podróży, w tym przejazdów nieobligatoryjnych. Przekłada się to też na dobre standardy kursowania pociągów w soboty, niedziele i święta

niezawodność realizacji połączeń

pożądane jest, aby stworzony układ połączeń nie był podatny na tworzenie się i przenoszenie opóźnień pociągów. Wiąże się to z odpowiednim ukształtowaniem linii komunikacyjnych oraz konstrukcją rozkładu jazdy

Standard dostępności transportowej

w ramach HRJ należy ustalić minimalny standard dostępności do oferty kolejowej. Oznacza to przyjęcie spójnej na terenie całego kraju zasady, że dla danego powiatu konieczne jest objęcie go systemowymi połączeniami o minimalnej częstotliwości kursowania zapewnianymi przez organizatora właściwego szczebla. Układ połączeń powinien zapewniać przy tym spójność z prognozowanymi kierunkami przemieszczeń, które wynikają z powiązań w sieci osadniczej. Połączenia kolejowe w miejscowościach powinny odpowiadać na realne potrzeby transportowe. W związku z tym nie zawsze muszą być to połączenia dalekobieżne. Mogą być to atrakcyjne dla podróżnych szybkie pociągi regionalne do/z stolicy województwa lub najbliższego węzła z zapewnieniem wygodnej przesiadki na pociągi dalekobieżne.

Liberalizacja rynku a HRJ

HRJ ma ułatwić liberalizację rynku przewozów pasażerskich, która wynika z wdrażania w Polsce IV pakietu kolejowego UE. Dotyczy to nie tylko oczywistej możliwości wyboru w przetargach operatorów linii obsługiwanych w ramach umowy na przewozy o charakterze użyteczności publicznej (tzw. PSO – public service obligation), ale także konkurencji na rynku między przewoźnikami w ramach tego samego ciągu przewozowego. 

HRJ jako kompleksowe rozwiązanie obejmujące całą infrastrukturę kolejową i realizowane na niej przewozy, ustanowi również warunki komercyjnej obsługi linii komunikacyjnych o najwyższym potencjale ruchowym (w tym na liniach dużych prędkości). W praktyce realizacja takich połączeń odbywałaby się w ramach tras pociągów predefiniowanych przez zarządcę infrastruktury i przydzielanych w ramach otwartej, niedyskryminującej oferentów i konkurencyjnej procedury. Założenia dla predefiniowanych tras oraz warunki rynkowe dla przewozów komercyjnych będą przedmiotem konsultacji z potencjalnymi przewoźnikami kolejowymi, co pozwoli na wypracowanie rozwiązań atrakcyjnych i akceptowalnych dla wszystkich zaangażowanych podmiotów, w tym przewoźników.

W danej relacji o potencjale komercyjnym predefiniowanych tras pociągów powinno być na tyle dużo, aby umożliwić zaoferowanie na niej usług przez co najmniej dwóch przewoźników, a w przypadku najbardziej atrakcyjnych ciągów nawet trzech. Umożliwiłoby to realną konkurencję o pasażera na tej relacji, co przełoży się na spadek ceny biletów i wzrost jakości świadczonych usług. Jednocześnie mechanizm predefiniowania tras pociągów, połączony z umownymi warunkami ich udostępniania zapewniłby nadzór ministra właściwego ds. transportu nad ofertą przewozową. Warunki te mogą dotyczyć na przykład: pożądanej liczby pociągów w dobie lub częstotliwości ich kursowania, konieczności obsługi połączeń pozaszczytowych, obsługi wskazanych punktów handlowych o mniejszym potencjale komercyjnym, ale ważnych z punktu widzenia spójności oferty.

Konieczne jest zatem takie ukształtowanie linii komunikacyjnych i wynikających z nich tras pociągów, aby część z nich miała potencjał do obsługi komercyjnej i wspólnie z liniami służby publicznej tworzyła spójną siatkę połączeń w Polsce. Podobne rozwiązania z powodzeniem zostały wdrożone np. na rynku hiszpańskim – zobacz więcej w zakładce: Jak to robią inni?

 

Korzyści

Projekt HRJ opracowywany na lata 2031 – 2040 będzie stanowił podstawę aktualizacji planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich, którego uchwalenie leży w kompetencjach ministra właściwego ds. transportu.

W ten sposób HRJ stanie się ramą dla organizowania przetargów na realizację przewozów służby publicznej (tzw. PSO – public service obligation). Poza tym HRJ określi także, które linie komunikacyjne (relacje pociągów) będą mogły być realizowane komercyjnie, tj. bez dopłaty ze strony państwa.

W ten sposób zostanie wdrożona liberalizacja rynku rozumiana jako konkurencja różnych operatorów o rynek (w ramach przewozów PSO) oraz konkurencja przewoźników na rynku (w ramach przewozów realizowanych komercyjnie). Umożliwi to otwarcie systemu przewozów dalekobieżnych na podmioty inne niż PKP Intercity. Spodziewanymi korzyściami z punktu widzenia pasażera będzie wzrost jakości świadczonych usług (rozumianej nie tylko jako komfort taboru, ale przede wszystkim liczbę oferowanych połączeń) oraz obniżenie cen biletów.

Korzyści wynikające z wdrożenia HRJ:

Wdrożenie liberalizacji rynku w przewozach dalekobieżnych – z uwagi na konkurencję między przewoźnikami pozwoli na spadek kosztów uruchamiania połączeń PSO oraz na obniżenie cen biletów na liniach komercyjnych (także w segmencie kolei dużych prędkości).

Wprowadzenie gwarantowanego standardu częstotliwości kursowania pociągów.

Jasne wytyczne dla PLK S.A. i przewoźników w celu uzyskania wygodnych skomunikowań pociągów w węzłach ułatwią podróżowanie i sprawią, że połączenia przesiadkowe będą wygodne i bezpieczne.

Określenie precyzyjnych wymagań dla PLK S.A. dotyczących utrzymania infrastruktury na podstawie rozkładu jazdy pociągów pozwoli na utrzymanie stabilnych i konkurencyjnych czasów przejazdu pociągów na przestrzeni lat.

Przemyślana i stabilna na przestrzeni lat siatka połączeń pozwoli na efektywne wykorzystanie przepustowości linii kolejowych i stworzenie rozkładu jazdy pod potrzeby pasażerów.

Idea

Zaangażowane
podmioty

ministerstwo infrastruktury

Urząd administracji rządowej, którego zadaniem jest kreowanie i realizacja polityki państwa w zakresie polskiego systemu transportu oraz zapewnienie obywatelom RP dostępu do nowoczesnej infrastruktury i wysokiej jakości usług zrównoważonego systemu transportowego. Jest formalnym właścicielem projektu Horyzontalnego Rozkładu Jazdy i jego głównym odbiorcą.

Centralny port komunikacyjny sp. z o. o.

Spółka celowa powołana w celu budowy nowego lotniska dla Polski oraz linii dużych prędkości. W procesie HRJ pełni rolę jednostki współodpowiedzialnej za przygotowanie założeń całego projektu oraz wspólnie z PLK S.A. za prace merytoryczne. CPK pełni również funkcję koordynatora prac odpowiadając za właściwą i terminową realizację projektu. Jest właścicielem Pasażerskiego Modelu Transportowego używanego do testowania założeń rozkładu jazdy w HRJ. Wspólnie z PLK S.A. buduje Kolejowy Model Mikrosymulacyjny dla całej sieci kolejowej w Polsce, który służy do analiz zdolności przepustowej.

pkp polskie linie kolejowe s.a.

Jest narodowym zarządcą infrastruktury kolejowej odpowiedzialnym za alokację przepustowości na sieci kolejowej, prowadzenie ruchu pociągów, utrzymanie infrastruktury oraz proces inwestycyjny na istniejących liniach kolejowych. W procesie HRJ jest jednostką współodpowiedzialną za przygotowanie merytorycznych założeń całego projektu oraz wspólnie z CPK za prace merytoryczne. W przyszłości będzie odpowiedzialna za ich implementację, tj. odpowiednie alokowanie przepustowości zgodnie z założeniami HRJ. Wspólnie z CPK buduje Kolejowy Model Mikrosymulacyjny dla całej sieci kolejowej w Polsce, który służy do analiz zdolności przepustowej.

Centrum unijnych
projektów transportowych

Jest jednostką, która zarządza funduszami europejskimi na inwestycje infrastrukturalne w Polsce w obszarze transportu drogowego, kolejowego, lotniczego, miejskiego, morskiego, śródlądowego, intermodalnego oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. W procesie przygotowania HRJ dzięki posiadaniu narzędzia jakim jest Zintegrowany Model Ruchu daje wsparcie w zakresie oceny prognoz ruchu.

urząd transportu kolejowego

Obsługuje Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, który jest centralnym organem administracji rządowej. Zadania Prezesa UTK wyznacza ustawa o transporcie kolejowym. Jest on krajową władzą bezpieczeństwa i krajowym regulatorem transportu kolejowego w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej z zakresu bezpieczeństwa, interoperacyjności i regulacji transportu kolejowego. W procesie HRJ pełni stoi na straży tego, aby projektowane i wdrażane rozwiązania były zgodne z prawem unijnym i krajowym, a w szczególności aby nie dyskryminowały żadnego z obecnych i potencjalnych uczestników rynku.