Przejdź do zawartości strony

Rozmiar czcionki:

Kontrast:

HRJ na World Passenger Festival

Zapowiedź startu konsultacji HRJ dla nowych przewoźników.

Wdrożenie HRJ w Polsce od grudnia 2030 r., a w perspektywie połowy lat 30. uruchomienie przewozów na liniach dużych prędkości będzie okazją do pozyskania nowych przewoźników dalekobieżnych na polski rynek.

Ważne jest, aby dywersyfikować liczbę operatorów (przewoźników) w przewozach pasażerskich na kolei. W zakresie połączeń o charakterze użyteczności publicznej (tzw. PSO – public service obligation) stwarza to możliwość przełamania monopolu dominującego operatora, będącego zwykle tzw. przewoźnikiem narodowym. Podstawową korzyścią jest obniżenie kosztu jednostkowego wykonywania przewozów, co dzieje się w wyniku wzajemnej konkurencji o rynek. Umożliwia to zamówienie większej liczby pociągów (pracy eksploatacyjnej) za te same pieniądze oraz prowadzi do poprawy standardu świadczonych usług. Korzyści widoczne są także w przewozach komercyjnych, które odbywają się bez dopłaty ze strony państwa. Przykłady zagraniczne z Czech, Włoch czy Hiszpanii pokazują, że kilku przewoźników walczących o pasażera na tym samym korytarzu skutkuje zwiększeniem oferty (pociągi kursują częściej, niż gdyby funkcjonował jeden przewoźnik), spadają ceny biletów i rośnie jakość świadczonych usług. Zarówno w przypadku przewozów PSO jak i komercyjnych wielkość rynku rośnie – uruchamianych jest więcej pociągów (wyższa praca eksploatacyjna). Okazuje się, że dotychczasowy tzw. „zasiedziały” przewoźnik narodowy traci relatywnie niewiele udziału w rynku, a jednocześnie poprawia swoją efektywność w wyniku konkurencji na rynku.

Dlatego w ramach Projektu prowadzone są zabiegi zachęcające operatorów kolejowych do zainteresowania się perspektywami rozwoju kolei w Polsce. Działania te muszą być proaktywne – dlatego Ministerstwo Infrastruktury, CPK oraz PLK S.A. w dniach 25-26 czerwca 2024 r. wzięły udział w World Passenger Festiwal, będącym jednym z ważniejszych wydarzeń branży przewozów pasażerskich, na którym pojawia się wiele istotnych podmiotów. W ramach wydarzenia przedstawiciele HRJ wygłosili prezentację „Horizontal Timetable: integrated clockface timetable as a key measure to liberalize the long distance railway market in Poland” (dostępna pod linkiem). Przedstawiono perspektywy rozwoju rynku przewozów w Polsce, założenia Projektu HRJ oraz szczegóły procesu konsultacyjnego z potencjalnymi przewoźnikami.

Wspólny udział w wydarzeniu Ministerstwa Infrastruktury, CPK oraz PLK S.A. miał na celu przekazanie zainteresowanym mocnego sygnału, że Polska poważnie traktuje swoje zobowiązania dotyczące wdrożenia IV pakietu kolejowego w segmencie przewozów dalekobieżnych od grudnia 2030 i dostrzega korzyści płynące z liberalizacji rynku. Ponadto prowadzono rozmowy z przedstawicielami przewoźników i reprezentujących ich organizacji, zachęcając do udziału w konsultacjach.

Obecni i potencjalni przewoźnicy chcący wziąć udział w konsultacjach proszeni są o zarejestrowanie się do 31 sierpnia 2024 r. poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego. Szczegóły znajdują się w zakładce Konsultacje z Potencjalnymi Przewoźnikami.