Horyzont 2035
Prezentowane informacje dotyczą wersji roboczej HRJ wg stanu na dzień 16 lipca 2024 roku. Z uwagi na ciągłe prace nad projektem, a w szczególności planowany proces konsultacyjny, przyjęte rozwiązania będą ulegały dalszym modyfikacjom. Wersja robocza udostępniania jest w celu prowadzenia procesu budowy HRJ w sposób transparentny. Na niniejszej stronie podane są jedynie podstawowy opis oferty dla jednego z kilku horyzontów czasowych HRJ oraz globalne informacje o osiąganych w tym horyzoncie wskaźnikach. Szczegółowe dane zostaną przedstawione w materiałach udostępnianych w ramach konsultacji publicznych i branżowych. Więcej informacji o procesie konsultacyjnym znajduje się w zakładce Plan konsultacji.
Infrastruktura
Planuje się, że rozkład jazdy 2034/2035 będzie pierwszym rozkładem, w którym w pełni dostępna będzie infrastruktura ciągu „Y” z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Oznacza to pełną funkcjonalność wyjazdu z Warszawy, tj. dostępność odcinka linii kolejowej nr 85 tuż za Warszawą Zachodnią wraz z niezbędnym tunelem, wjazd w stację Poznań Główny dostosowaną do przyjęcia ruchu z linii dużych prędkości (zgodnie z rozwiązaniami projektowanymi przez PLK S.A. w ramach zadania „Dokumentacja projektowa dla Poznańskiego Węzła Kolejowego”) oraz możliwość wjazdu w stację Wrocław Główny w sposób niezależny od ruchu pociągów po liniach istniejących. Ponadto ukończone zostaną projekty rewitalizacyjne i modernizacyjne ujęte w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032) wskazane na listach podstawowych oraz przewidziane w Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku.
Schemat połączeń
Zakładany układ połączeń dalekobieżnych przedstawia poniższy schemat.
Należy podkreślić, że zasadniczym przedmiotem prac w ramach HRJ są połączenia „systemowe”, tj. kursujące przez cały rok i o dobowej częstotliwości 4 godz. lub częściej. W związku z tym na poniższej mapie nie zostały zaznaczone połączenia sezonowe, w tym także pojedyncze wydłużenia relacji pociągów w celu obsługi ośrodków turystycznych. Mapa nie przedstawia również połączeń nocnych. Niemniej jednak należy podkreślić, że połączenia sezonowe, nocne oraz połączenia kursujące rzadziej niż 4 godz. (np. pojedyncze pociągi w dobie) będą przedmiotem analiz w ramach HRJ.
Schemat prezentuje siatkę „systemowych” połączeń dalekobieżnych o charakterze ekspresowym (kolor czerwony) i pośpiesznym (kolor niebieski). Na obecnym etapie prac przewiduje się, że linie ekspresowe co do zasady mają potencjał funkcjonowania jako połączenia komercyjne, bez konieczności wypłaty rekompensaty. Natomiast linie pośpieszne co do zasady powinny funkcjonować jako połączenia o charakterze użyteczności publicznej (tzw. PSO – ang. public service obligation).
Minister właściwy ds. transportu jako organizator publicznego transportu zbiorowego odpowiedzialny jest przede wszystkim za przewozy dalekobieżne stanowiące swoisty „szkielet” połączeń w Polsce. Przyjęto, że podstawową bazą dla komunikacji dalekobieżnej powinny być powiaty (miasta siedziby powiatów), pomiędzy którymi system powinien umożliwiać swobodne podróże transportem zbiorowym. Nie wszędzie jednak będzie możliwe stworzenie kolejowego połączenia dalekobieżnego o wysokiej częstotliwości lub też nie wszędzie istnieje infrastruktura kolejowa (jest zasadność jej odbudowy lub budowy). Dlatego w założeniach HRJ, każdy powiat w kraju zostanie włączony w sieć połączeń dalekobieżnych bezpośrednio, albo przez skoordynowane z nimi pociągi regionalne lub autobusy. Zapewni to sprawne przesiadki na połączenia dalekobieżne oraz zagwarantuje, że nie będą one konkurowały z połączeniami regionalnymi. System połączeń krajowych będzie stanowił ramę dla systemów regionalnych tworzonych przez marszałków województw. W trakcie konsultacji HRJ wspólnie z marszałkami województw zostanie określona odpowiedzialność i poziom wsparcia za kolejowe lub autobusowe połączenia dowozowe. Dlatego też siatka połączeń dalekobieżnych została pokazana na tle linii kolejowych, na których pożądane jest uruchomienie codziennych kolejowych połączeń pasażerskich (kolor szary). Obejmują one zarówno odcinki, na których powinny funkcjonować wspomniane wyżej połączenia dowozowe do połączeń dalekobieżnych istotne w skali systemu ogólnokrajowego, jak również pozostałe połączenia regionalne i aglomeracyjne. Ponadto na mapie uwzględniono siedziby tych powiatów, które wstępnie zakwalifikowano do objęcia systemem dowozowych połączeń autobusowych do połączeń dalekobieżnych. Podział odpowiedzialności za połączenia dowozowe pomiędzy ministrem właściwym ds. transportu a pozostałymi organizatorami transportu będzie przedmiotem uzgodnień podczas zaplanowanego procesu konsultacyjnego. Oznaczona szarym kolorem sieć linii kolejowych uwzględnia stan na rok 2024 poszerzony o planowane reaktywacje wynikające m.in. z Programu Kolej + lub potwierdzonych planów województw.
Szczegóły założeń oferty przewozowej, w tym opis każdej linii komunikacyjnej z ich częstotliwościami opisane są w Materiale informacyjnym do konsultacji publicznych.
Segment połączeń ekspresowych
Pociągi ekspresowe (linie czerwone) będą realizowały najszybsze połączenia międzyaglomeracyjne i międzynarodowe z małą liczbą postojów, umożliwiające szybkie podróżowanie w najdalszych relacjach.
Na obecnym etapie prac nad HRJ przyjmuje się, że przewozy w segmencie ekspresowym będą realizowane co do zasady w sposób komercyjny z wykorzystaniem mechanizmu predefiniowanych tras pociągów. Z tego powodu opracowaną siatkę połączeń w tym segmencie należy traktować jako maksymalną, na którą została zwymiarowana zdolność przepustowa infrastruktury. Przyjęta jako punkt wyjścia do konsultacji częstotliwość predefiniowanych tras pociągów w rdzeniu sieci złożonym z linii dużych prędkości, tj. między Warszawą a Katowicami, Krakowem, Łodzią, Wrocławiem lub Poznaniem będzie wynosiła 30 minut. W relacji Warszawa – Trójmiasto z uwagi na niewystarczającą zdolność przepustową linii nr 9 oferowana podaż tras będzie mniejsza (co 1 godz. z dogęszczeniem). Na ciągu Rzeszów – Kraków – GZM – Wrocław oraz Wrocław – Poznań – Bydgoszcz – Trójmiasto oferowana częstotliwość tras pociągów będzie wynosiła 1 godz. Przewoźnicy komercyjni będą mogli ubiegać się o przydział predefiniowanych tras u zarządcy infrastruktury (PLK S.A.). W przeciwieństwie do dzisiaj funkcjonującego w Polsce systemu opartego o otwarty dostęp (ang. „open access”), zagwarantuje im to, że PLK S.A. przydzieli im atrakcyjny rozkład jazdy, o ustalonych godzinach skoordynowanych z kursowaniem połączeń o charakterze służby publicznej (ang. PSO – public service obligation). Komercyjny tryb wykonywania przewozów oznacza też, że faktyczna liczba uruchamianych pociągów może być mniejsza niż przygotowana w HRJ liczba tras. Z drugiej strony podaż tras jest zwymiarowana tak, aby umożliwiała funkcjonowanie przynajmniej dwóch przewoźników w ramach tego samego ciągu przewozowego. Konkurencyjna procedura przydziału predefiniowanych tras przez PLK S.A. może premiować maksymalizację wykorzystania zdolności przepustowej (większą liczbę uruchamianych pociągów lub większą oferowaną pojemność taboru). Taki mechanizm zwiększałby stopień wykorzystania oferowanej liczby tras przez przewoźników. Ponadto dzięki wzajemnej konkurencji dwóch-trzech przewoźników w ramach danego połączenia zakładane jest, że nawet na trasach obsługiwanych przez pociągi dużych prędkości będą dostępne bilety w akceptowalnej cenie. Mechanizm przydziału zdolności przepustowej w oparciu o predefiniowane trasy pociągów nie wyklucza stosowania trybu otwartego dostępu w ramach niewykorzystanej przepustowości.
Proponowane na obecnym etapie prac nad HRJ parametry i postoje pociągów ekspresowych będą przedmiotem konsultacji, także z potencjalnymi przewoźnikami. W szczególności dotyczy to postojów i prędkości maksymalnych osiąganych na połączeniach KDP, w tym zakresu obsługi stacji CPK. Więcej informacji w zakresie aktualnie przyjętej w HRJ polityki postojów znajduje się w zakładce Zasady w zakresie postojów handlowych.
Oferta dalekobieżna na rok 2035 w segmencie ekspresowym opiera się na infrastrukturze dużych prędkości oraz konwencjonalnej:
- Centralnej Magistrali Kolejowej stanowiącej oś połączeń Warszawy z Katowicami i Krakowem,
- korytarzu „Y” Warszawa – Łódź – Wrocław / Poznań,
- korytarzu Rzeszów – Kraków – Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia – Wrocław – Poznań,
- korytarzu Wrocław – Poznań – Trójmiasto,
- odcinku Warszawa – Białystok,
- odcinku Poznań – Szczecin.
Najważniejsze ciągi przewozowe w segmencie ekspresowym, które umożliwia powyższa infrastruktura to:
- Warszawa – Łódź – Poznań – Szczecin / Berlin (linie komunikacyjne KDP01, KDP11, KDP33),
- Białystok / Lublin – Warszawa – Łódź – Wrocław – Jelenia Góra (linie komunikacyjne KDP02, KDP25, KDP26),
- Zakopane / Nowy Sącz – Kraków – Warszawa – Trójmiasto – Kołobrzeg / Białystok – Rail Baltika (linie komunikacyjne KDP04, KDP07, KDP09, KDP37),
- Praga / Wiedeń / Budapeszt – Katowice – Warszawa (linie komunikacyjne KDP03P, KDP03W, KDP03B),
- Wisła / Żywiec – Bielsko Biała / Gliwice / Rybnik – Katowice – Warszawa – Trójmiasto (linie komunikacyjne KDP20, KDP21, KDP27, KDP31),
- Kraków – Łódź – Poznań – Szczecin (linia komunikacyjna KDP10),
- Przemyśl – Rzeszów – Kraków – GZM – Wrocław – Zielona Góra – Berlin (linie komunikacyjne Ex51 i Ex55),
- Praga / Jelenia Góra – Wrocław – Poznań – Bydgoszcz – Trójmiasto (linie komunikacyjne Ex05 i Ex18).
Segment połączeń pośpiesznych
Pociągi pośpieszne (linie niebieskie) będą stanowiły podstawę komunikacji dalekobieżnej w Polsce i przewidziano dla nich gęstszą siatkę postojów niż dla pociągów ekspresowych. Podstawowo zakłada się obsługę miast powiatowych, a także innych ważniejszych miejscowości, ośrodków turystycznych czy węzłów przesiadkowych. Więcej informacji w zakresie polityki postojów znajduje się w zakładce Zasady w zakresie postojów handlowych.
W segmencie pośpiesznym przyjęto, że bazową minimalną częstotliwością kursowania pojedynczej linii komunikacyjnej będzie 2 godz. Wyjątkowo na końcówkach tras, na odcinkach o mniejszym potencjale albo tam gdzie nie ma wystarczającej zdolności przepustowej (np. na liniach 1-torowych) dopuszczalna jest częstotliwość 4 godz. Na wielu odcinkach sieci pojedyncze linie komunikacyjne koordynują się do lepszych częstotliwości, np. 1 godz. Opracowana siatka połączeń jest skalowalna, tj. umożliwia modułowe „wyjmowanie” lub „dokładanie” pociągów bez dezorganizacji całego układu w zależności od możliwości finansowych organizatora lub dostępności taboru.
Najważniejsze ciągi przewozowe w tym segmencie to:
- Berlin – Szczecin – Słupsk – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok (linia komunikacyjna P01),
- Zielona Góra / Gorzów Wielkopolski – Poznań – Warszawa – Lublin – Chełm / Białystok – Suwałki (linie komunikacyjne P04, P05),
- Kołobrzeg / Ustka – Białogard – Piła – Poznań – Wrocław – Opole – GZM – Kraków – Rzeszów – Przemyśl (linie komunikacyjne P10, P40),
- Świnoujście – Szczecin – Poznań – Ostrów Wielkopolski – GZM – Kraków (linia komunikacyjna P29),
- Szczecin – Zielona Góra – Wrocław – Kędzierzyn Koźle – Rybnik – Bielsko Biała (linia komunikacyjna P03),
- Opole – Częstochowa – Piotrków Trybunalski – Warszawa – Olsztynek – Olsztyn (linia komunikacyjna P13),
- Wrocław – Krotoszyn – Ostrów Wielkopolski – Kalisz – Łódź – Warszawa – Siedlce – Terespol (linia komunikacyjna P15),
- Cieszyn – Bielsko Biała – Katowice – Częstochowa – Łódź – Kutno – Toruń – Bydgoszcz – Trójmiasto (linia komunikacyjna P11),
- Kraków – Kielce – Radom – Warszawa – Iława – Trójmiasto – Władysławowo / Olsztyn (linie komunikacyjne P12, P42),
- Kołobrzeg – Piła – Bydgoszcz – Kutno – Warszawa – Lublin – Stalowa Wola – Rzeszów / Zamość (linie komunikacyjne P32, P33),
- Warszawa – Radom – Skarżysko Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski – Tarnobrzeg – Rzeszów (linia komunikacyjna P54).
Wskaźniki eksploatacyjne i przewozowe
Roczna praca eksploatacyjna liczona wg podaży predefiniowanych tras pociągów oferowanych w HRJ wynosi w segmencie pośpiesznym 71 mln pockm, a w segmencie ekspresowym 72 mln pockm. Łącznie stanowi to 143 mln pockm. Są to wartości maksymalne, tj. na taką wartość pracy eksploatacyjnej jest zwymiarowana przepustowość. Nie oznacza to, że dokładnie taka wartość pracy eksploatacyjnej będzie realizowana. Zależeć to może np. od dostępności taboru, potencjału przewoźników do zorganizowania przewozów, możliwości budżetowych państwa w zakresie rekompensaty w przewozach o charakterze użyteczności publicznej (PSO – public service obligation). Niemniej jednak rekomendowane jest aby dążyć do tak określonych wartości, ponieważ dają one odpowiednie efekty dla pasażera. Co więcej – struktura rozkładu jazdy w HRJ jest skalowalna, tj. można etapowo i ewolucyjnie dokładać kolejne połączenia wg tego samego wzorca w zależności od możliwości. Jest to istotna cecha HRJ pozwalająca na stopniowe i modułowe dochodzenie do pożądanego kształtu siatki połączeń, bez konieczności ingerencji w strukturę dotychczasowego rozkładu jazdy pociągów.
W prognozach ruchu wykonywanych za pomocą Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT) tak określona i skoordynowana oferta przewozowa daje wynik w przedziale między 87 a 102 mln pasażerów rocznie w segmencie dalekobieżnym. Wynik kształtuje się w zależności od przyjęcia pesymistycznych lub optymistycznych założeń odnośnie czynników mających wpływ na zachowania transportowe. Należą do nich m.in. polityka transportowa państwa, wrażliwość na ceny paliw przekładająca się na konkurencję międzygałęziową, stymulująca przewozy liberalizacja rynku, efekt „nowości” po wprowadzeniu połączeń KDP, poziom ruchu wzbudzonego wynikający uruchomienia nowych połączeń czy delimitacja między segmentem dalekobieżnym a regionalnym w zakresie podróży o średnim dystansie. Odrębną kwestią jest kwestia demografii. Zgodnie ze średnią prognozą liczby ludności wg GUS w modelu PMT zakłada się, że w roku 2035 w Polsce będzie 36,2 mln mieszkańców.
Należy podkreślić, że podawane wyniki dotyczą roku 2035, w którym zgodnie z przyjętymi założeniami w zakresie linii dużych prędkości funkcjonuje jedynie ciąg „Y” Warszawa – Wrocław / Poznań. Nie należy tych wyników odnosić do wartości komunikowanych przez CPK w innym kontekście i dotyczących horyzontu roku 2050, w którym założono funkcjonowanie pełnej infrastruktury KDP.
Zasady w zakresie postojów handlowych
Prezentowane informacje dotyczą wersji roboczej HRJ wg stanu na dzień 16 lipca 2024 roku. Z uwagi na ciągłe prace nad projektem, a w szczególności planowany proces konsultacyjny, przyjęte rozwiązania będą ulegały dalszym modyfikacjom. Wersja robocza udostępniania jest w celu prowadzenia procesu budowy HRJ w sposób transparentny. Aktualnie prezentowany wykaz postojów handlowych nie stanowi zobowiązania ministra właściwego ds. transportu do obsługi przedmiotowych lokalizacji, a jedynie jest punktem wyjścia do planowanych konsultacji. Więcej informacji o procesie konsultacyjnym znajduje się w zakładce Plan konsultacji.
Polityka postojów w ramach Horyzontalnego Rozkładu Jazdy
W ramach prac nad HRJ osobnym zagadnieniem jest polityka postojów dla poszczególnych kategorii linii komunikacyjnych. Celem jest wypracowanie stabilnych na przestrzeni lat wytycznych w tym zakresie, jednolitych na terenie całej Polski, sprawiedliwie traktujących mieszkańców różnych regionów.
Istotne jest takie wyznaczenie punktów zatrzymań, aby w sposób zrównoważony zrealizować jednocześnie nieco przeciwstawne cele, jakimi są zapewnienie odpowiedniej dostępności do dalekobieżnego transportu kolejowego (cel sugeruje zagęszczanie liczby postojów) oraz zapewnienie atrakcyjnego czasu przejazdu (cel sugeruje ograniczanie liczby postojów). Znalezienie odpowiedniej równowagi w tym zakresie jest kluczowe dla stworzenia atrakcyjnej oferty przewozowej. Ponadto zintegrowany i cykliczny rozkład jazdy jakim jest HRJ jest bardzo wrażliwy na dodawanie lub usuwanie postojów, ponieważ wydłużają one czas przejazdu, co z kolei powoduje zrywanie skomunikowań na stacjach węzłowych. Wprowadzanie zmian w tym zakresie w momencie obowiązywania rozkładu jazdy, będzie trudnym i długotrwałym procesem z uwagi na konieczność dopasowania do siebie wielu elementów rozkładów jazdy i infrastruktury (w tym być może dobudowy nowej). Stąd opracowanie, skonsultowanie i uzgodnienie z właściwymi organizatorami transportu zasad postojów handlowych będzie kluczem do trwałości opracowanych w HRJ rozwiązań rozkładowych.
Linie komunikacyjne w HRJ dzielą się na:
- Pociągi ekspresowe konwencjonalne (Ex) lub dużych prędkości (KDP), które mają stanowić najszybsze połączenia międzyaglomeracyjne i międzynarodowe, umożliwiające szybkie podróżowanie w najdalszych relacjach. Zakłada się również, że są to linie o potencjalne komercjalizacyjnym,
- Pociągi pośpieszne (P) stanowiące podstawę komunikacji dalekobieżnej na sieci kolejowej w Polsce. Zakłada się, że co do zasady będą to linie o charakterze użyteczności publicznej (tzw. PSO, ang. – public service obligation),
- Pociągi regio ekspres (RE), które uzupełniają połączenia w sieci transportowej i zapewniają spójność terytorialną, ale są organizowane przez organizatorów wojewódzkich,
- Pociągi regionalne i aglomeracyjne (R), zatrzymujące się na wszystkich stacjach i przystankach, uruchamiane przez organizatorów innych niż ministerstwo właściwe ds. transportu. Możliwe jest odcinkowe przyśpieszanie połączeń regionalnych w celu skrócenia czasu przejazdu, np. w sytuacji kiedy dłuższa linia regionalne wjeżdża na odcinek obsługiwany krótszym połączeniem aglomeracyjnym.
Wedle podstawowego założenia pociągi międzywojewódzkie łączą jednostki osadnicze o wielkości co najmniej powiatu (w tym miasta na prawach powiatu). W związku z tym siatka postojów została ustalona wg następujących zasad:
Pociągi ekspresowe (Ex i KDP):
- w miastach wojewódzkich,
- w ważnych ośrodkach miejskich powyżej 50 tys. mieszkańców,
- na stacjach zwiększające dostępność w dużych miejscowościach (np. Wrocław Mikołajów), w przypadku jeśli jest to korzystne z punktu widzenia skrócenia czasu podróży liczonej „od drzwi do drzwi” dla istotnej grupy osób,
- w ośrodkach turystycznych, które generują znaczący potok podróżnych,
- dla połączeń ekspresowych na końcówkach tras przyjęto siatkę postojów wg zasad jak w rdzeniu sieci dla pociągów pośpiesznych (patrz niżej). Jest to podyktowane tym, że na takich odcinkach potok pasażerów jest już mniejszy, zatem bardziej zasadnym jest zwiększanie dostępności połączenia poprzez dodatkowe zatrzymania niż skracanie czasu przejazdu (np. Nowy Targ, Wodzisław Śląski),
- na stacjach istotnych z punktu widzenia obsługi transportowej kraju, jeśli nie przewidziano tam linii pośpiesznej – są to tzw. postoje synergiczne (np. Świebodzin). Wynika to z faktu, że z punktu widzenia całego systemu kolejowego, lepiej jest wprowadzić dodatkowe zatrzymanie pociągu ekspresowego niż tworzyć specjalnie osobną linię pośpieszną dla obsługi tylko jednego punktu, która wymaga wypłacania rekompensaty i zajmuje cenną przepustowość linii kolejowej,
- na stacjach węzłowych niespełniających pozostałych kryteriów dla segmentu ekspresowego w przypadku, jeśli zatrzymanie umożliwi przesiadkę z pociągu obsługującego inną stację, która spełnia takie kryteria, ale nie ma połączenia ekspresowego. Przykładowo zatrzymanie linii w Malborku (liczba mieszkańców ok. 36 tys. – poniżej progu 50 tys. mieszkańców) umożliwi przesiadkę z Elbląga (ponad 100 tys. mieszkańców) na linię ekspresową w kierunku Warszawy,
- w przypadku konieczności koordynacji, w celu otrzymania jednolitego cyklu w rozkładzie jazdy, dopuszczalne jest ujednolicenie wzorca postojów z linią pośpieszną.
Pociągi pośpieszne (P):
- zasady dla pociągów ekspresowych wymienione w punktach od 1 do 4,
- w miastach powiatowych lub obsługujących danych powiat,
- w miastach powyżej 10 tys. mieszkańców dla rdzenia sieci. Za rdzeń sieci uznawane są odcinki stanowiące podstawowe połączenia o dużym prognozowanym potoku pasażerów,
- w miastach (miejscowościach) powyżej 5 tys. mieszkańców na odcinkach poza rdzeniem sieci, tj. nie tworzących najważniejszych połączeń i o mniejszym zapełnieniu,
- w dużych aglomeracjach ograniczono postoje na stacjach spełniających kryteria, jeśli spowodowałoby to wydłużenie czasu przejazdu, a brak postojów jest kompensowany funkcjonującą koleją aglomeracyjną lub regionalną. Przede wszystkim dotyczy to aglomeracji warszawskiej oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). W przypadku aglomeracji warszawskiej zatrzymywano pociągi pośpiesznej na pierwszej stacji strefowej przed aglomeracją, skąd istnieje dogodny dojazd koleją aglomeracyjną lub regionalną. W przypadku GZM ograniczano postoje w niektórych miastach na prawach powiatu (np. Ruda Śląska, Świętochłowice) z uwagi na planowane funkcjonowanie kolei metropolitalnej, która umożliwi dojazd do bliskich sąsiednich stacji (np. Zabrze, Katowice),
- w przypadku konieczności koordynacji, w celu otrzymania jednolitego cyklu w rozkładzie jazdy, dopuszczalne jest ujednolicenie wzorca postojów z linią regioekspresową (RE).
W trakcie wyznaczania siatki postojów weryfikowana była także obecna i historyczna siatka postojów połączeń międzywojewódzkich oraz zapisy obecnie obowiązującego planu transportowego w kontekście obecnej wymiany pasażerskiej w połączeniach dalekobieżnych. Celem było sprawdzenie, czy dla istniejących postojów, które nie spełniają powyższych kryteriów, wykształcone przez lata zwyczaje podróżnych nie dają istotnej wymiany pasażerskiej. W takich przypadkach dopuszczalny był wyjątek od wyżej zdefiniowanych zasad. W szczególności w przypadku uwzględnionych obecnie w planie transportowym punktów zatrzymań, na których występuje znikoma wymiana pasażerska, nie zostały one zakwalifikowane w HRJ jako punkty zatrzymań pociągów dalekobieżnych. Nie zostały także uwzględnione także stacje, dla których pokrywały się izochrony dojazdu samochodem (badano 10, 20 i 30 minut).
Analiza dostępności powiatów
Prezentowane informacje dotyczą wersji roboczej HRJ wg stanu na dzień 16 lipca 2024 roku. Z uwagi na ciągłe prace nad projektem, a w szczególności planowany proces konsultacyjny, przyjęte rozwiązania będą ulegały dalszym modyfikacjom. Niniejsza analiza obejmuje rozwiązania przyjmowane dla horyzontu 2035 HRJ. Wersja robocza udostępniania jest w celu prowadzenia procesu budowy HRJ w sposób transparentny. Więcej informacji o procesie konsultacyjnym znajduje się w zakładce Plan konsultacji.
Dla przygotowanej w ramach HRJ na rozkład jazdy 2034/2035 roku oferty przewozowej oraz skorelowanej z nią siatki postojów handlowych badano dostępność systemu kolei dalekobieżnej z poziomu powiatów. Jako punkt dostępowy przyjęto stacje zatrzymań połączeń ekspresowych (KDP i Ex) oraz pospiesznych (P) organizowanych przez ministra właściwego ds. transportu. Jako odniesienie przyjęto miasta będące siedzibami powiatów – z założenia będące najważniejszymi ośrodkami miejskim na ich obszarze.
Na użytek analizy powiaty sklasyfikowano w zależności od tego, czy dostęp do systemu jest możliwy:
- w mieście będącym siedzibą powiatu (dostęp bezpośredni),
- na obszarze powiatu, ale poza miastem będącym jego siedzibą,
- poza obszarem powiatu.
Jest to jednak podział niewystarczający. Istotna jest również odległość z miasta powiatowego do stacji zatrzymywania pociągów dalekobieżnych. Występują bowiem przypadki, że dystans ten jest krótki mimo, że stacja znajduje się poza powiatem (np. powiatowe Chełmno i stacja Terespol Pomorski), jak również sytuacje, gdy dystans jest długi mimo tego, że stacja znajduje się na obszarze powiatu (np. powiatowe Węgrów i stacja Łochów). Dlatego w przypadkach, gdy dostęp był możliwy poza miastem powiatowym, dodatkowym kryterium klasyfikującymi były:
- czas dojazdu do stacji oferującej połączenia dalekobieżne – przyjęto próg 30 min (na podstawie ogólnie dostępnych serwisów mapowych),
- możliwość dojazdu koleją regionalną lub drogą.
Uwzględniono wszystkie 314 powiatów ziemskich oraz 66 miast na prawach powiatu (łącznie 380).
Z analizy wynika, że wg aktualnie przyjmowanych dla horyzontu 2035 rozwiązań:
- 248 powiatów ma bezpośredni dostęp do systemu kolei dalekobieżnej w mieście będącym siedzibą powiatu,
- 91 powiatów ma dostęp do systemu ze swojej siedziby za pomocą kolei regionalnej, z czego:
- 36 powiatów w czasie poniżej 30 minut włącznie (7 powiatów na swoim obszarze, 29 poza swoim obszarem),
- 55 powiatów w czasie powyżej 30 minut (poza swoim obszarem),
- 41 powiatów ma dostęp do systemu ze swojej siedziby za pomocą drogi, z czego:
- 23 powiaty w czasie poniżej 30 minut włącznie (9 powiatów na swoim obszarze, 14 powiatów poza swoim obszarem),
- 18 powiatów w czasie powyżej 30 minut (poza swoim obszarem).
Wśród 41 ośrodków powiatowych mających dostęp do systemu wyłącznie za pomocą drogi znajdują się Piekary Śląskie i Siemianowice Śląskie wchodzące w skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, stanowiącej zwarty obszar miejski. Wobec tego pozostałe 39 ośrodków powiatowych stanowi minimalny zbiór, dla których wstępnie określono zasadność zorganizowania autobusowych połączeń dowozowych, zapewniających ich włączenie w system krajowych połączeń dalekobieżnych. Podział odpowiedzialności za połączenia dowozowe pomiędzy ministrem właściwym ds. transportu a pozostałymi organizatorami transportu będzie przedmiotem uzgodnień podczas zaplanowanego procesu konsultacyjnego.
Tabela 1. Wykaz powiatów, dla których wstępnie określono zasadność zorganizowania autobusowych połączeń dowozowych, zapewniających ich włączenie w system krajowych połączeń dalekobieżnych
Lp. | Województwo | Powiaty |
1 | dolnośląskie | polkowicki |
2 | kujawsko-pomorskie | chełmiński, golubsko-dobrzyński, sępoleński, świecki, żniński |
3 | Lubelskie | opolski |
4 | Lubuskie | strzelecko-drezdenecki, sulęciński |
5 | Łódzkie | rawski |
6 | małopolskie | dąbrowski, myślenicki, proszowicki |
7 | mazowieckie | białobrzeski, grójecki, lipski, makowski, przasnyski, pułtuski, węgrowski, zwoleński, żuromiński |
8 | opolskie | krapkowicki |
9 | podkarpackie | brzozowski |
10 | podlaskie | kolneński, sejneński, wysokomazowiecki, zambrowski |
11 | pomorskie | bytowski, nowodworski |
12 | śląskie | – |
13 | świętokrzyskie | kazimierski, opatowski, pińczowski |
14 | warmińsko-mazurskie | gołdapski, lidzbarski, nowomiejski, węgorzewski |
15 | wielkopolskie | – |
16 | zachodniopomorskie | myśliborski, pyrzycki |
Wśród 91 powiatów mających wg przyjmowanych założeń dostęp do systemu ze swojej siedziby za pomocą kolei regionalnej znajduje się 7 miast na prawach powiatu oraz 84 tzw. powiaty ziemskie. Podział odpowiedzialności za połączenia dowozowe pomiędzy ministrem właściwym ds. transportu a pozostałymi organizatorami transportu będzie przedmiotem uzgodnień podczas zaplanowanego procesu konsultacyjnego.
Tabela 2. Wykaz powiatów mających wg przyjmowanych założeń dostęp do systemu ze swojej siedziby za pomocą kolei regionalnej
Lp. | Województwo | Powiaty (tzw. powiaty ziemskie) | Miasta na prawach powiatu (tzw. powiaty grodzkie) |
1 | dolnośląskie | górowski, jaworski, kamiennogórski, lubański, lwówecki, trzebnicki, złotoryjski | – |
2 | kujawsko-pomorskie | brodnicki, grudziądzki, lipnowski, radziejowski, rypiński, tucholski | Grudziądz |
3 | Lubelskie | janowski, lubartowski, łęczyński, parczewski, radzyński, rycki, tomaszowski, włodawski | – |
4 | Lubuskie | krośnieński, słubicki, wschowski, żagański, żarski | – |
5 | Łódzkie | bełchatowski, brzeziński, pajęczański, poddębicki, wieluński, wieruszowski | – |
6 | małopolskie | wadowicki, wielicki | – |
7 | mazowieckie | gostyniński, kozienicki, łosicki, ostrołęcki, ostrowski, płocki, płoński, pruszkowski, przysuski, sierpecki, sokołowski, warszawski zachodni, wyszkowski | Ostrołęka, Płock |
8 | opolskie | głubczycki, namysłowski | – |
9 | podkarpackie | bieszczadzki, leski, lubaczowski, strzyżowski | – |
10 | podlaskie | bielski, hajnowski, łomżyński, siemiatycki | Łomża |
11 | pomorskie | człuchowski, kwidzyński, pucki, sztumski | – |
12 | śląskie | bieruńsko-lędziński, kłobucki | Jastrzębie-Zdrój, Ruda Śląska, Świętochłowice |
13 | świętokrzyskie | buski, konecki, staszowski | – |
14 | warmińsko-mazurskie | bartoszycki, braniewski, mrągowski, olecki, piski, szczycieński | – |
15 | wielkopolskie | czarnkowsko-trzcianecki, gostyński, grodziski, międzychodzki, śremski, turecki, wągrowiecki, wolsztyński | – |
16 | zachodniopomorskie | drawski, gryficki, kamieński, policki | – |
Pozostałe 248 powiatów mających wg przyjmowanych założeń bezpośredni dostęp do systemu kolei dalekobieżnej z miasta powiatowego.
Tabela 3. Wykaz powiatów mających wg przyjmowanych założeń bezpośredni dostęp do systemu kolei dalekobieżnej z miasta powiatowego
Lp. | Województwo | Powiaty (tzw. powiaty ziemskie) | Miasta na prawach powiatu (tzw. powiaty grodzkie) |
1 | dolnośląskie | bolesławiecki, dzierżoniowski, głogowski, karkonoski, kłodzki, legnicki, lubiński, milicki, oleśnicki, oławski, strzeliński, średzki, świdnicki, wałbrzyski, wołowski, wrocławski, ząbkowicki, zgorzelecki | Jelenia Góra, Legnica, Wałbrzych, Wrocław |
2 | kujawsko-pomorskie | aleksandrowski, bydgoski, inowrocławski, mogileński, nakielski, toruński, wąbrzeski, włocławski | Bydgoszcz, Toruń, Włocławek |
3 | Lubelskie | bialski, biłgorajski, chełmski, hrubieszowski, krasnostawski, kraśnicki, lubelski, łukowski, puławski, świdnicki, zamojski | Biała Podlaska, Chełm, Lublin, Zamość |
4 | Lubuskie | gorzowski, międzyrzecki, nowosolski, świebodziński, zielonogórski | Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra |
5 | Łódzkie | kutnowski, łaski, łęczycki, łowicki, łódzki wschodni, opoczyński, pabianicki, piotrkowski, radomszczański, sieradzki, skierniewicki, tomaszowski, zduńskowolski, zgierski | Łódź, Piotrków Trybunalski, Skierniewice |
6 | małopolskie | bocheński, brzeski, chrzanowski, gorlicki, krakowski, limanowski, miechowski, nowosądecki, nowotarski, olkuski, oświęcimski, suski, tarnowski, tatrzański | Kraków, Nowy Sącz, Tarnów |
7 | mazowieckie | ciechanowski, garwoliński, grodziski, legionowski, miński, mławski, nowodworski, otwocki, piaseczyński, radomski, siedlecki, sochaczewski, szydłowiecki, wołomiński, żyrardowski | Warszawa, Radom, Siedlce |
8 | opolskie | brzeski, kędzierzyńsko-kozielski, kluczborski, nyski, oleski, opolski, prudnicki, strzelecki | Opole |
9 | podkarpackie | dębicki, jarosławski, jasielski, kolbuszowski, krośnieński, leżajski, łańcucki, mielecki, niżański, przemyski, przeworski, ropczycko-sędziszowski, rzeszowski, sanocki, stalowowolski, tarnobrzeski | Krosno, Przemyśl, Rzeszów, Tarnobrzeg |
10 | podlaskie | augustowski, białostocki, grajewski, moniecki, sokólski, suwalski | Białystok, Suwałki |
11 | pomorskie | chojnicki, gdański, kartuski, kościerski, lęborski, malborski, słupski, starogardzki, tczewski, wejherowski | Gdańsk, Gdynia, Słupsk, Sopot |
12 | śląskie | będziński, bielski, cieszyński, częstochowski, gliwicki, lubliniecki, mikołowski, myszkowski, pszczyński, raciborski, rybnicki, tarnogórski, wodzisławski, zawierciański, żywiecki | Bielsko-Biała, Bytom, Chorzów, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Jaworzno, Katowice, Mysłowice, Rybnik, Sosnowiec, Tychy, Zabrze, Żory |
13 | świętokrzyskie | jędrzejowski, kielecki, ostrowiecki, sandomierski, skarżyski, starachowicki, włoszczowski | Kielce |
14 | warmińsko-mazurskie | działdowski, elbląski, ełcki, giżycki, iławski, kętrzyński, nidzicki, olsztyński, ostródzki | Elbląg, Olsztyn, |
15 | wielkopolskie | chodzieski, gnieźnieński, jarociński, kaliski, kępiński, kolski, koniński, kościański, krotoszyński, leszczyński, nowotomyski, obornicki, ostrowski, ostrzeszowski, pilski, pleszewski, poznański, rawicki, słupecki, szamotulski, średzki, wrzesiński, złotowski | Kalisz, Konin, Leszno, Poznań |
16 | zachodniopomorskie | białogardzki, choszczeński, goleniowski, gryfiński, kołobrzeski, koszaliński, łobeski, sławieński, stargardzki, szczecinecki, świdwiński, wałecki | Koszalin, Szczecin, Świnoujście |